Afvallen - de saaie waarheid

Gepubliceerd: 9 juni 2021

Even over voeding en vet verliezen. In shape komen na de lockdown, afvallen, sterker worden, hoe je het noemen wilt. Wat je eet is hierin essentieel.

De combinatie tussen hard en regelmatig trainen en elke dag goed met je voeding omgaan is niet alleen de beste manier om vet te verliezen, het is de enige manier. Het moet alle twee. Trainen én goed eten.

Tegen een slecht dieet kan je niet aan trainen. 

Een goed voedingsplan is niet ingewikkeld. Het gaat vooral om de totale energie die je per dag (of eigenlijk per week) binnenkrijgt ten opzichte van wat je verbruikt.
Als je vet kwijt wilt, moet je net onder je dagelijkse caloriebehoefte gaan zitten, maar ook weer niet zo laag dat je niet meer kan presteren of honger krijgt. Je hebt als vrouw een kilocalorie of 1800/1900 per dag nodig. Als je dat eet, kom je niet aan en val je niet af.


ENERGIEBALANS
Eet je minder dan je nodig hebt, dan kom je dus in de ‘min’ te staan en ga je afvallen. Een negatieve energiebalans noemen wij dat bij Reload studios. Doe dat een flink aantal dagen achter elkaar en je zult zien dat je weegschaal steeds minder gewicht aangeeft.

Er zijn een aantal manieren om je dagelijkse caloriebehoefte te berekenen. De beste manier is om je vetvrije massa te berekenen. Op basis daarvan kan je exact uitrekenen wat je dagelijkse energiebehoefte is. In onze studio meten we dit.

Even voor het gemak: gemiddeld moet je denken aan ongeveer 2100-2400 kcal per dag voor een man en 1900-2100 voor een vrouw. Als je dat op dagelijkse basis binnenkrijgt aan energie zal je niet veel afvallen of aankomen.

Je kan een toeslag rekenen als je heel groot (of juist klein) bent of zwaar werk doet, zoals een houthakker, stratenmaker of buschauffeur. Die laatste is een grapje natuurlijk, even kijken of je wel echt leest ;-). Gezien ons veelal zittende en autorijdende bestaan, zijn er vrij weinig mensen de zichzelf een serieuze energietoeslag kunnen toerekenen.

Uiteraard verbrand je met hard trainen ook aardig wat calorieën. Denk aan 300-500 per training (zo'n training bij ons in de studio dan hè). Daarmee zou je dus ook in een negatieve energiebalans kunnen komen, echter je traint niet elke dag. Calorieën verbranden is niet het enige wat trainen doet, maar dat is voor later.

Stel je bent een vrouw, je traint 3 x per week en je wilt vet kwijt. Je energiebehoefte is 1900 kcal per dag. Je zou hier 300 kcal per dag onder kunnen gaan zitten. Dat is niet extreem veel, maar wel voldoende om af te vallen.


BEREKENING
Als je het schematisch bekijkt, kan je je eigen afval-plan maken:

  • 7 weekdagen x 1900 kcal = 13.300 kcal
  • Caloriereductie door voeding aan te passen (7×300 kcal) = 2.100 kcal
  • Extra verbranding door workouts (3×400) = 1.200 kcal
  • Weektotaal = 10.000 kcal
  • Dagtotaal (10.000 gedeeld door 7 dagen) = 1.430 kcal
  • Negatieve energiebalans van gemiddeld 470 kcal per dag.

1 KILO VET PER 2 WEKEN
Als je deze (hele theoretische) rekensom op jezelf loslaat, heb je dus een dagelijkse negatieve energiebalans van 470 calorieën. Da’s best veel. 1 kilo opgeslagen lichaamsvet is ongeveer 7000 Kcal. Met deze berekening val je dus 1 kilo vetmassa af in 2 weken.

Dat is dan weer best weinig hoor ik je denken. Maar dat is het niet. Als je afvalt, val je niet alleen vetmassa af, maar ook intracellulair vocht en ander weefsel. Je kan de kilo’s die je kwijt raakt ongeveer verdubbelen. Met bovenstaand schema zou je dus ongeveer een kilo per week kunnen verliezen (waarvan ongeveer de helft lichaamsvet).

EEN AANTAL KANTTEKENINGEN BIJ BOVENSTAANDE BEREKENING:

  • 7 dagen per week op caloriereductie is niet realistisch. 5 dagen op reductie en 2 dagen (vaak weekend) op de energiebalans is wel realistisch. Veel mensen zitten zelfs 1 dag per week iets boven de energiebalans, zolang het weektotaal er maar onder blijft.
  • Maar ook 5 dagen is ‘zwaar’. Je moet serieus goed opletten wat je eet. We eten vaak veel meer calorieën dan we denken. Heel veel mensen gaan hier de mist mee in. Een klein voorbeeld: een halve avocado is 200 kcal. Net als 20 cashewnootjes. Of een extra bammetje met pindakaas. Eet je deze teveel, dan zit je die dag dus al bijna niet meer onder je energiebehoefte.
  • Hoe minder vet je hebt, hoe minder vocht je ook kwijtraakt. Dus als je 10 kg te zwaar bent, val je in het begin sneller gewicht af, omdat je –naast vet- ook vocht kwijtraakt. Dat wordt in verhouding steeds minder en gaat het dus minder snel, al blijft de hoeveelheid vet die je verbrandt wel ongeveer gelijk.
  • Wij mensen zijn meester in compenseren. Er zijn veel onderzoeken naar onbewust (en bewust) compensatiegedrag. Zo eten mensen die hebben gesport, die dag vaak iets meer en bewegen ze iets minder. Zo maak je de negatieve energiebalans kleiner of doe je ‘m teniet.

Ik vind je het belangrijk dat je weet en snapt dat dit principe de basis is van afvallen en aankomen.

Deze blog schrijf ik ook omdat ik steeds vaker mensen vreemde dingen hoor zeggen als “Ik val niet af en ik eet al veel minder”. Of “Zo raar! Ik train me helemaal suf, maar ik val toch niet af.” Dat komt dus omdat je niet in een negatieve energiebalans zit.

EIGENWIJS
Wij geven mensen die een tikje eigenwijs zijn vaak het voorbeeld: je kunt te dik worden van supergezond, vers bereid biologisch eten. En je kunt afslanken met een M&M’s dieet. Als je dagelijks 3000 kcal aan ‘gezond’ eten naar binnen werkt kom je aan.

Leef je op 1500 kcal per dag en je haalt dat uit crackers met Nutella, val je af. Of je je heel lekker voelt is een tweede, en gezond is het ook niet, maar ik wil even m’n punt maken ;-).

Veel mensen snappen door de honderden methodes, hypes en vreemde diëten, niet meer waar het echt om draait: de energiebalans. Dát is de saaie waarheid van afvallen.

Met fitte groet, 

Jan-Willem Mooren
Founder Reloadstudios

 

Heb je moeite met afvallen of in shape te komen nu zeker tijdens de lockdown, of heb je een stok achter de deur nodig? Reload studios in Oisterwijk helpt je structureel op weg naar een fitter, gezonder en slanker lijf. Tijdens onze kennismaking vertellen we je hoe we werken en hoe we je kunnen helpen om je doel te bereiken. 
 

Doe nu de unieke online lidmaatschapstest. Een test, bestaande uit 6 vragen, waarmee we jou precies kunnen vertellen of Reload studios Oisterwijk bij jou past.


Deze test is geheel vrijblijvend. Zo zit jij nergens aan vast, maar krijg je wel een advies op maat. Invullen duurt slechts 1 minuutje.

 

 

Aanmelden voor de gratis 10-Dagen Try Out

Vul je naam in
Vul je e-mailadres in
Vul je telefoonnummer in
Vul een voorkeurstijd in

Meer nieuws